Minggu, 08 November 2015

Apa yang Pembersih Rumah Anda Mengandungi

Apa yang Pembersih Rumah Anda Mengandungi

Pencuci rumah mengandungi pelbagai bahan-bahan kimia, datang yang boleh membahayakan; seperti yang dinyatakan pada butiran pada bungkusan produk. Pencuci rumah dan bahan-bahan yang berbahaya boleh menjadi bimbang, kerana tiada siapa yang mahu sengaja mendedahkan diri mereka atau keluarga mereka kepada bahan-bahan yang mungkin berpotensi toksik atau menghakis. Anda akan dapati senarai bahan-bahan pembersihan biasa di bawah, termasuk hasil yang mungkin pendedahan kepada mereka.

Ammonia adalah bahan yang biasa didapati dalam pelbagai jika agen pembersihan dan produk. Hubungan langsung boleh menyebabkan kerengsaan pelayan kepada mata. Ammonia juga boleh memburukkan paru-paru dan boleh menyebabkan; masalah dengan pernafasan dan semput sebagai serta sakit dada. Tahap pendedahan boleh menyebabkan luka terbakar pada kulit dan buta. Tahap melampau pendedahan boleh menyebabkan kegagalan jantung, kegagalan paru-paru dan kematian.

Silika merupakan komponen biasa pencuci rumah yang paling. Silika terbentuk daripada kuarza halus tanah dan ia mengambil bentuk debu yang sangat halus. Ini menjadikan silika satu komponen yang sangat berguna pembersih yang kasar. Walau bagaimanapun silika adalah controversiao. Ada yang mengatakan jika habuk silika disedut secara teratur ia boleh menyebabkan beberapa bentuk kanser.

Sodium Hypochlorite didapati dalam kebanyakan pembersih tandas. Ia sering bercampur dengan ammonia dalam ejen pembersihan. Campuran natrium hipoklorit dan Ammonia boleh membuat gas chloramine, yang beracun.

Metilena klorida terdapat dalam jenama tertentu ejen cat penari telanjang. Ia merupakan penyebab barah yang dianggap secara meluas. Pembuat produk yang mengandungi metilena klorida terpaksa senarai label amaran pada bungkusan, menasihati tentang risiko bahan ini, sejak tahun 1980-an.

Xylene ditemui adalah pelbagai agen pembersih dan juga terdapat dalam cat dan pelekat tertentu. Ia adalah sangat toksik dan secara meluas dianggap sebagai neurotoksik; dan diketahui menyebabkan sakit kepala, migrain dan kehilangan ingatan.

Fosfat terdapat dalam banyak jenama popular detergen mesin basuh pinggan mangkuk. Agensi Antarabangsa Penyelidikan Kanser telah mengenal pasti Fosfat sebagai karsinogen mungkin.

Senarai ini menyerlahkan hakikat bahawa terdapat banyak hubungan antara pencuci rumah dan bahan-bahan yang berbahaya. Ia adalah penting untuk membaca label apabila membeli pencuci rumah, supaya anda tahu yang mana bahan-bahan anda mendedahkan diri anda dan keluarga anda juga. Anda perlu sentiasa mengurangkan pendedahan langsung anda kepada ejen pembersihan rumah dengan menggunakan sarung tangan. Ia juga dinasihatkan untuk mencuci dengan bersih selepas penggunaannya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar