Minggu, 08 November 2015

Top Paten Perubatan yang Akan Mengubah Hidup Anda

Top Paten Perubatan yang Akan Mengubah Hidup Anda

Kemajuan dalam teknologi telah disalin idea-idea baru dan penemuan dalam bidang perubatan. Paten perubatan telah membuat riak perubahan, inovasi, dan kejayaan kepada yang lebih baik, meningkatkan kualiti hidup kita. Seperti teknologi terus bertambah baik, bagaimana ini akan memberi kesan kepada paradigma pendidikan kita? Program kejururawatan asas menyentuh ini paten perubatan yang besar, dan penggabungan paten perubatan itu hanya akan senapang patah amalan perubatan dan mengubah kehidupan.

Satu inovasi yang akan membuat kehadirannya di sekolah-sekolah kejururawatan adalah Bioprinter. Bayangkan diri anda mencetak hati yang baru dengan sentuhan butang. Dua syarikat Invetech dan Organovo berpangkalan di San Diego telah membangunkan 3-D Bioprinter, inovasi pada dot-matriks teknologi pencetak lama, pencetak mempunyai dua belah kepala cetak - yang menyembur keluar bahan seperti gel yang membentuk bentuk organ manakala satu lagi mengisi dalam dengan sel-sel yang hidup. Anda akan mempunyai organ adat yang dibuat dalam masa satu minggu. Teknologi baru ini akan membantu pelajar kejururawatan memahami tubuh manusia pada tahap yang lain - 3-d dan serta-merta.

Pembentukan paru-paru makmal-tumbuh yang mampu untuk mengendalikan 95% daripada menyedut paru-paru manusia biasa dan bernafas keluar fungsi dan keupayaan mewakili berita baik bukan sahaja untuk perokok tetapi untuk pelajar kejururawatan perubatan. Ijazah kejururawatan perlu merangkumi bagaimana organ-organ penting beroperasi, dan apa cara yang lebih baik daripada sedikit bantuan dari kecerdasan buatan? Paru-paru makmal-tumbuh terdiri daripada tisu hidup seperti yang kerap bertukar oksigen dan karbon dioksida, sama seperti komposisi tisu paru-paru normal, menjadikan pengalaman pembelajaran lebih realistik.

Satu lagi ciptaan perubatan yang terus mengubah kehidupan dan membuat pendahuluan pendidikan dalam bidang perubatan adalah kemunculan alat exoskeleton yang boleh membantu penderita paraplegik berjalan lagi. Alat-alat prostetik robot meniru gaya berjalan semula jadi manusia dan pendirian, yang membolehkan pengguna untuk mengawal atau peranti itu menggunakan dua tongkat. Ini paten perubatan telah membuat sumbangan besar untuk menggantikan keperluan untuk kerusi roda dalam sesetengah keadaan. Sejak program kejururawatan diiktiraf menyentuh asas kepada pemulihan dan terapi fizikal, ciptaan ini akan sangat membantu menyusukan pelajar memahami bagaimana manusia berinteraksi dengan prostetik.

Tidak ada soalan bahawa sebagai teknologi terus mentakrifkan semula apa yang kita tahu tentang perubatan, teknologi baru ini perlu disalin ke kelas. Dengan ubat-ubatan di dalam keadaan yang sentiasa berubah-ubah, sentiasa ada ruang untuk penambahbaikan dan pelajaran tinggi hendaklah sentiasa menggabungkan penemuan baru, paten, dan teknologi ke dalam bilik darjah, membiasakan doktor, jururawat, dan pelajar perubatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar