Jumat, 06 November 2015

Penyembuhan luka Menggunakan Madu

Penyembuhan luka Menggunakan Madu

The Edwin Smith Papyrus, yang ditulis sekitar 1600 SM, menyebut penggunaan madu untuk penyembuhan luka. Ia dikenali sebagai dokumen terawal perubatan di dunia dan telah ditemui di Luxor, Mesir pada tahun 1862. Dipercayai berasaskan bahan-bahan dari seawal 3000 SM, manuskrip ini dianggap sebagai buku teks pada pembedahan trauma. Ia menggambarkan bagaimana madu, bersama-sama dengan herba, akar, kulit kayu, rempah, lemak haiwan dan kucing tahi boleh digunakan untuk merawat luka terbakar dan luka terbuka.

Pedanius Dioscorides, yang tinggal di Rom pada abad ke-1, adalah seorang pakar perubatan Yunani yang memeluk kuasa terapeutik madu. Dioscorides menulis 5 jumlah De Materia Medica, yang Pharmacopeia utama di Timur Tengah dan Eropah selama lebih 16 abad. Kedua-dua madu dan gula terus digunakan untuk merawat luka sehingga abad ke-20 sebelum antibiotik menjadi digunakan secara meluas.

Salap antibiotik adalah rawatan pilihan hari ini untuk ulser, melecur, luka dan scrapes walaupun madu dan gula adalah jauh lebih tinggi daripada mana-mana mereka. Keberkesanan salap ini hampir habis kerana bakteria menjadi lebih tahan kepada antibiotik. Walaupun ia membunuh kebanyakan bakteria, orang-orang yang lebih kuat terus hidup dan membiak. Sebagai antibiotik baru berada di pasaran, mereka bekerja untuk beberapa ketika dan kemudian superbugs lagi menjadi tahan kepada mereka.

Oleh itu, kita kini mempunyai jangkitan yang tidak lagi dihapuskan dengan menggunakan antibiotik. Ini jelas dalam 82,000 orang Amerika yang kehilangan kaki atau kaki kepada bukan penyembuhan ulser diabetes setiap tahun. Juga, 2 juta pesakit setahun memperoleh jangkitan sepanjang penginapan hospital dan 90,000 daripada mereka mati akibat kegagalan untuk menghentikan jangkitan ini.

Luka adalah lebih mudah terdedah kepada jangkitan kerana kain kasa yang digunakan untuk berpakaian mereka yang menjadi tempat pembiakan kulat dan bakteria. Sebaliknya, bakteria tidak boleh menjadi kebal kepada kesan madu dan gula. Apabila madu atau gula dibungkus di dalam atau di atas luka terbuka, ia larut ke dalam cecair yang datang dari luka mewujudkan satu medium yang sangat pekat. Bakteria tidak boleh hidup dalam persekitaran yang sangat pekat ini.

Ahli-ahli sains disiasat keupayaan pelbagai jenis bakteria untuk terus hidup dalam medium ini termasuk Staph, strep, shigella dan Klebsiella. Tiada seorang pun daripada mereka kekal berdaya maju dalam madu atau gula penyelesaian.

Terapi ini memudahkan penyembuhan kerana lukisan iaitu cecair dari luka, mengurangkan bengkak, dan mencegah kudis daripada terbentuk. Ia menggalakkan pembentukan tisu penghubung dan darah kapal di permukaan luka itu. Ia menggalakkan penyingkiran tisu mati, menjadikan jalan bagi pertumbuhan baru. Ia menyokong pertumbuhan kulit baru yang meliputi luka. Penyembuhan yang cepat dengan sedikit parut adalah hasil.

Pakar terkemuka di negara ini mengenai penggunaan gula sebagai persalinan luka Richard A. Knutson MD., Seorang pakar bedah ortopedik bersara di Pusat Perubatan Delta di Greenville, Mississippi. Dia menggunakan terapi gula pada kudis katil serius dan konsisten mendapati luka percuma nanah dalam masa beberapa hari dan dengan penggunaan berterusan kuah gula luka sembuh sepenuhnya. Beliau mencatatkan hampir 7,000 luka sejak beberapa tahun yang berlainan saiz dan tahap bahawa dia dirawat. Mereka termasuk kesan tembakan, radang dingin, punctures, ulser, melecet, luka, amputasi, abses dan gigitan.

Kuah gula juga hebat untuk merawat luka terbakar. Semua pusat membakar menggunakan sulfadiazine perak, salap antibiotik, tetapi gula atau madu kerja yang lebih baik. Satu kajian yang diterbitkan dalam Annals of Burns dan neraka Bencana dibincangkan terbakar darjah 2 900 pesakit yang dirawat dengan sama ada madu atau salap antibiotik. Burns ditutup dengan kain kasa dan berbalut, dan kuah telah berubah setiap hari. 450 dirawat dengan madu sembuh dengan lebih cepat. Mereka purata 9 hari berbanding 13 hari dalam kumpulan antibiotik. Mereka juga mempunyai lebih sedikit jangkitan, 5½% berbanding dengan 12%. 20% daripada kumpulan antibiotik telah parut berbanding 6.2% daripada pesakit madu dirawat.

Pengalaman Dr. Knutson adalah sama dengan keputusan dalam kajian ini. The 1622 terbakar dia dirawat dengan kuah gula semuanya bebas jangkitan dan tidak memerlukan cantuman kulit atau antibiotik.

Mengapa tidak berkesan, rawatan ini murah yang digunakan dalam perubatan konvensional? Sesetengah pakar perubatan bimbang ia boleh meningkatkan tahap gula dalam darah. Ini tidak berlaku kerana madu atau gula tidak diserap ke dalam aliran darah. Lebih daripada mungkin ia tidak digunakan kerana ia bukanlah rawatan dadah dan kos beberapa sen. Tiada jururawat atau doktor adalah perlu untuk mentadbir kerana pesakit boleh menggunakan kuah sendiri.

Madu / Gula Rawatan luka

Berpakaian ini boleh digunakan untuk merawat sebarang luka terbuka atau terbakar. Kuah gula dianggap kurang kemas daripada menggunakan madu.

Jangan gunakan pada luka berdarah sejak gula menggalakkan pendarahan.

Jangan gunakan pada abses atau pustules ditutup dengan kulit.

1. kot sekeping 4 X 4 kasa dengan Vaseline dan membuat jalur yang panjang yang diletakkan di bahagian luar luka seperti donat

2. Cover luka dengan ¼ inci gula. (The Vaseline Donut menyimpan ia di tempat)

3. 4 X 4 span kemudiannya diletakkan di atas luka. Pembalut tegas dengan berpaut yang berpakaian tetapi tidak terlalu dengan selesa.

4. Tukar berpakaian setiap 1 atau 2 hari. Buang persalinan, mengairi dengan air, masin atau hidrogen peroksida, lap sehingga kering dan ulangi langkah 1-3.

Pastikan 4 langkah untuk rawatan ini mudah diakses dengan barangan bantuan pertama anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar