Minggu, 08 November 2015

Apa Hypnotherapy dan Apa Adakah Ia Adakah?

Apa Hypnotherapy dan Apa Adakah Ia Adakah?

Hypnosis, juga dikenali sebagai neuro-hipnotisme, adalah teknik kuno yang digunakan untuk mendorong beberapa kesan ke atas seseorang melalui suggestibility. Hipnotisme ini menggunakan campuran kuasa mental dan teknik perbualan untuk mempengaruhi pilihan dan persepsi orang yang sedang dipukau. Ini pengaruh ke atas subjek yang boleh digunakan untuk pelbagai tujuan seperti membantu untuk mengubati penyakit atau menghilangkan kebimbangan dan panik gangguan.

Proses menggunakan hipnosis untuk rawatan dikenali sebagai hipnoterapi. Hypnotherapy adalah satu rawatan yang unik yang mempunyai potensi untuk membantu seseorang mencapai kawalan ke atas fungsi mental dan fizikal mereka ketika mendedahkan kualiti yang tidak diketahui dalam personaliti mereka. Orang yang sedang dipukau dan subjek yang dia biasanya dipanggil, dimasukkan ke dalam keadaan kesedaran yang melampau itu dan tumpuan yang mereka menjadi benar-benar sedar kepada persekitaran mereka; tetapi mereka benar-benar menyedari cadangan pengamal. Pengamal itu kemudian menggunakan pengaruh ini untuk membimbing fokus subjek ke arah yang betul yang boleh menyembuhkan pelbagai trauma mental dan penyakit.

Terapi hipnosis boleh dilakukan dengan sendiri atau berhubung dengan lain-lain jenis rawatan seperti psikoterapi. Dalam proses itu, hypnotherapist membuat hubungan dengan minda bawah sedar subjek dan melepaskan pemikiran tersembunyi, idea-idea dan kebolehan orang itu. Walaupun minda sedar tidak menyedari sekitarnya, minda bawah sedar membuka cadangan dan idea-idea baru; oleh itu pengamal boleh mencadangkan kepada subjek untuk mewujudkan beberapa persepsi baru, idea atau ingatan.

Ini kuasa cadangan adalah seperti yang ia bukan sahaja boleh menyembuhkan orang yang tabiat lama, trauma mental dan fobia tetapi juga mengeluarkan bit yang tidak menyenangkan memori dari minda dengan itu membantu untuk mengubah persepsi dan pendapat. Orang yang mempunyai keresahan, gangguan, kemurungan, tekanan dan kelakuan kompulsif telah dirawat dengan menggunakan hipnoterapi. Kadang-kadang hipnoterapi hanya digunakan untuk menilai atau menganalisis sebab tabiat atau gangguan tertentu; manakala rawatan bagi penyakit yang dilakukan dengan menggunakan rawatan psikologi konvensional.

Dalam zaman moden ini bidang hipnoterapi telah berkembang menjadi teknik yang betul dikenali sebagai hipnoterapi klinikal yang merupakan prosedur rawatan sepenuhnya dikawal selia dan disahkan. Pengamal hipnoterapi dilatih, berlesen atau disahkan oleh piawaian dan institusi kerajaan dikawal selia. Sekolah, pelesenan dan pengawal selia lain mendapatkan input daripada pakar psikiatri dan psikologi klinikal.

Penyelidikan tentang terapi ini yang dilakukan oleh hypnotherapists klinikal disahkan di seluruh dunia dan menghasilkan keputusan yang luar biasa dan kemajuan. Di George Washington University Medical Center terdapat Pusat Perubatan Integrasi yang menawarkan hipnoterapi untuk pesakit di bawah pengawasan ahli terapi terlatih dan disahkan. Ia juga menjalankan penyelidikan dalam bidang hipnoterapi. Hampir semua hypnotherapists dikehendaki melengkapkan ijazah perubatan dan selepas itu mereka boleh memilih untuk meneruskan pensijilan hipnosis untuk melanjutkan pelajaran. Oleh itu majoriti hypnotherapists di Amerika Syarikat adalah doktor dan jururawat; atau telah mendapat pendidikan perubatan yang betul daripada institusi yang diiktiraf.

Terdapat banyak institusi latihan hipnoterapi di seluruh dunia yang menawarkan kursus latihan yang diperakui untuk hypnotherapists. Oleh yang demikian, beberapa institusi latihan hipnoterapi antarabangsa yang terkenal adalah 'HTI' dan 'UK Kolej Hipnosis dan Hipnoterapi' di UK, Hypnosis Motivasi Institut dan 'Colorado Coaching dan Institut Latihan Hypnotherapy' di Amerika Syarikat. Semua institusi-institusi ini menawarkan benar-benar disahkan latihan hipnoterapi kursus, diploma dan bengkel.

Pada tahun 1980 Majlis Amerika Hipnotisme Pemeriksa telah ditubuhkan yang mengawal selia dan menstandardkan kualiti pendidikan hipnoterapi di institusi. Beberapa institusi yang diiktiraf melalui mereka adalah Southwest Institut Healing Arts di Arizona, Hypnosis Kolej Kerjaya di California dan Hypnosis Institut Antarabangsa di Georgia. Jika anda sedang mencari seorang hypnotherapist di Amerika Syarikat, hubungi Persatuan Amerika Hypnosis Klinikal di laman web mereka http://www.asch.net.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar