Jumat, 06 November 2015

Natural Ayurveda - A Look Deeper

Natural Ayurveda - A Look Deeper

Ayurveda adalah satu bentuk tradisional Hindu perubatan yang menekankan kepada pernafasan yoga, diet dan rawatan herba.

Menurut Marc Halpern, ayurveda kesihatan semula jadi bekerja dengan berkesan untuk beliau. Ia menyatakan bahawa tisu penghubung kucar-kacir menyebabkan beliau menjadi lumpuh apabila dia menamatkan ijazah dalam bidang perubatan kiropraktik kembali pada tahun 1987. Beliau mendakwa bahawa dia pulih sedikit dengan bantuan perubatan Cina dan homeopati tetapi rawatan yang tidak mencukupi. Kemudian dia terpaksa ayurveda selepas mengetahui mengenainya. Beliau menjelaskan manfaat jenis ini khususnya perubatan dengan mengumumkan bahawa ia dibina semula dan semula badannya yang membolehkan beliau untuk menghilangkan penyakitnya.

Setiap dan setiap satu dari keputusan anda dimetabolismakan ke dalam biologi iaitu menyebabkan bahan yang akan dihasilkan melalui metabolisme. Mereka yang menjalankan ayurveda dengan cara yang seimbang bangun sekitar matahari terbit, menawarkan pembaharuan sumbangan melalui semua lima deria dan mengikuti diet yang mengikut struktur ayurveda mereka. Mereka juga melaksanakan yoga dan meditasi. Ayurveda memberitahu kita bahawa seseorang individu adalah gabungan tiga doshas yang vita, pita dan kapha. Dalam kes ini, hanya satu atau dua yang ketara. Adalah dipercayai bahawa penyakit berlaku disebabkan oleh ketidaksamaan dalam doshas seseorang.

Ayurveda menyatakan bahawa ketiga-tiga doshas mempunyai tanggungjawab pemakanan dan gaya hidup yang berbeza. Perkara itu adalah lebih kompleks dalam realiti kerana berbeza budaya, musim dan peringkat umur terdiri daripada doshas juga. Menurut Lonsdorf, vata 'cool' dilambangkan oleh musim sejuk manakala pita 'panas' sepadan dengan musim panas. Peningkatan penuaan membuat orang menjadi lebih vata.

Sekiranya terdapat sebarang penyakit yang tetap selama-lamanya di alam, pengamal ayurveda akan mencadangkan urutan menulenkan dan mengharmonikan rawatan dalam keadaan biasa. Ini dikenali sebagai Panchakarma. Ia adalah penting untuk menyebut bahawa diet perlu tegas menekankan sebelum, semasa dan selepas Panchakarma. Ini terdiri daripada lima tindakan yang mengambil tempat di dalam badan. Ia membantu seseorang dalam menghapuskan penyakit kronik dengan menyingkirkan toksin di dalam badan, membangunkan tujuannya dan menyampaikan kesaksamaan ke dalam sistem. Hasil Its adalah amat berguna kerana yang ia menyediakan orang dengan kualiti hidup yang lebih baik. Ini menyebabkan peningkatan dalam ketenangan jiwa, jaminan diri, keselesaan dan tenaga sebagai sisa badan dibanteras kerana yang organ-organ berfungsi dengan baik. Oleh itu, fungsi badan dihalang daripada menjadi lebih teruk.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar