Minggu, 08 November 2015

Pembelajaran Mengenai Rawatan Bersyarat

Pembelajaran Mengenai Rawatan Bersyarat

Apabila orang berfikir tentang rawatan bersyarat, perkara pertama yang boleh pop ke dalam kepala mereka adalah Pavlov dan anjing. Beliau dingin anjing mengeluarkan air liur apabila loceng telah dibunyikan dengan menawarkan makanan anjing pada masa yang sama. Apabila dia akan membunyikan loceng, anjing itu telah dibiasakan untuk memasukkan makanan yang membawa kepada kecenderungan semula jadi untuk mengeluarkan air liur. Anjing itu begitu dingin bahawa ia akan mengeluarkan air liur tanpa makanan yang ditawarkan hanya dengan mendengar cincin loceng. Rawatan bersyarat adalah sangat dekat dengan perkara yang sama tetapi ia adalah penyaman badan untuk bertindak balas dalam cara yang sama apabila rawatan tertentu ditawarkan.

Salah satu yang paling biasa di kalangan semua kaedah rawatan bersyarat adalah kebuk hiperbarik. Ini adalah terapi yang melibatkan mengepam oksigen ke dalam sistem dan juga depressurizing badan pada masa yang sama. Bilik-bilik yang telah digunakan selama beratus-ratus tahun tetapi benar-benar hanya membuat percikan besar dalam abad yang lalu untuk penyelam yang mengalami penyakit penyahmampatan atau selekoh. Syarat-syarat rawatan badan untuk penyelam yang ditimpa dengan menaikkan tekanan ke titik ia adalah apabila ia di bawah air dan perlahan-lahan menurunkan kepada tahap normal supaya dapat melegakan tekanan pada sendi.

Ia juga digunakan oleh mereka yang pergi ke ketinggian yang lebih tinggi dan yang mengalami penyakit ketinggian. Rawatan ini adalah bertentangan dengan penyahmampatan kerana ia mengurangkan tekanan dan kemudian menimbulkan kepada tahap yang selamat untuk pesakit. Kebuk hiperbarik juga digunakan untuk melatih orang untuk perubahan di dalam badan mereka apabila mereka merancang perjalanan mendaki gunung atau untuk juruterbang yang akan ke ketinggian yang lebih tinggi dalam pesawat yang tidak depressurized. Ini membolehkan mereka untuk melihat berapa banyak mereka boleh mengambil sebelum mereka tunduk kepada penyakit ketinggian dan bagaimana tubuh mereka bertindak balas kepadanya. Ia juga baik bagi mereka untuk melihat apabila satu lagi mengalami dan bagaimana untuk menjaga mereka dari pengsan.

Kaedah rawatan bersyarat telah wujud selama bertahun-tahun dan telah digunakan dalam ujian yang berbeza banyak serta kajian saintifik. Dari anjing salivating kepada udara dalam badan untuk yang tinggi ini, kaedah rawatan ini telah terbukti berkesan. Kebuk hiperbarik adalah salah satu alat yang paling biasa untuk rawatan bersyarat dan telah digunakan selama bertahun-tahun untuk tujuan ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar