Jumat, 06 November 2015

Perubatan Tradisional Cina Winter Tips Kesihatan untuk Tahun Baru

Perubatan Tradisional Cina Winter Tips Kesihatan untuk Tahun Baru

Selamat tahun Baru! Keseronokan cuti sudah berakhir dan kini kita boleh bergerak ke dalam keheningan musim musim sejuk. Ia adalah masa yang sesuai untuk menjadi lebih mawas diri, menetapkan matlamat baru, dan menyuburkan keseluruhan anda yang mengikut prinsip-prinsip Perubatan Cina Tradisional (TCM). TCM berakar umbi dalam falsafah bahawa rakyat perlu hidup dalam harmoni dengan persekitaran mereka - jadi semasa musim sejuk, ini bermakna perlahan pada bulan-bulan sejuk, amat berkhasiat diri sendiri, dan mengekalkan kepanasan dan berehat secukupnya untuk menanam benih untuk semangat baru dalam tahun Baru. Sebagai sifat melambatkan dan berhibernasi semasa musim sejuk, proses pertumbuhan baru dan pertumbuhan semula untuk musim bunga telah bermula secara dalaman.

Meditasi
Masa musim sejuk adalah masa yang terbaik untuk kenangan kembali meditasi, dan penerokaan isu-isu yang lebih mendalam. Untuk melakukan ini, kita perlu untuk melambatkan. Malah, kita biasanya begitu sibuk bahawa kita tidak sedar bagaimana neurotik pemikiran dan tindakan kita. Apabila kita melambatkan melalui meditasi, bersantai, atau hanya mengambil masa kira, kami mungkin terharu dengan pengiktirafan berapa cepat dan penuh kehidupan kita sebenarnya. Jika kita boleh mengambil masa untuk benar-benar berehat dan melambatkan, musim musim sejuk boleh menyediakan peluang yang mendalam untuk memahami dalaman dan jiwa dalam. Proses ini secara semula jadi boleh membawa kepada "barang" yang terperangkap di bawah permukaan aktiviti biasa kami; isu-isu, pemikiran atau corak kita mungkin telah mengelakkan dengan sibuk-ness berterusan kami. Hanya membenarkan isu-isu ini timbul, terungkap dan menyelinap pergi seperti yang anda menenangkan fikiran anda dengan meditasi dan pernafasan amalan mudah. Membenarkan proses ini terungkap semasa musim musim sejuk boleh mempunyai kualiti yang berbeza yang lebih daripada proses pengelupasan yang kita melibatkan diri dalam semasa musim bunga dan jatuh membersihkan kami. Hasilnya mungkin sama tetapi organ yang berbeza sistem, emosi dan corak yang terlibat. Tahap ubat minda / jantung adalah satu bahagian penting dalam kesihatan integratif benar dan musim sejuk adalah masa yang terbaik untuk mengalami faedah yang holistik meditasi ini.

Organ
Menurut prinsip TCM, musim sejuk dikaitkan dengan unsur air dan mempengaruhi kesihatan buah pinggang, pundi kencing, kelenjar adrenal, tulang (termasuk sum-sum tulang) dan gigi. Dalam TCM, buah pinggang adalah sumber utama tenaga, tenaga dan haba serta intipati penting. Tenaga diambil daripada sumber ini semasa kali tekanan dan kebimbangan atau apabila badan memerlukan penyembuhan. Dalam kesejukan musim sejuk, ia adalah penting untuk mengekalkan buah pinggang yang sihat dan kelenjar adrenal melalui diet yang betul dan makanan tambahan, penghidratan yang baik, serta amalan bertenaga seperti yoga dan Tai Chi, yang membantu mengekalkan teras anda hangat dan juga disuburkan.

Emosi
Menurut TCM, musim sejuk tidak aktif, sejuk dan lembap dalam alam semula jadi, yang berkaitan dengan perasaan seperti takut dan kemurungan yang cenderung untuk mempengaruhi lebih semasa musim ini. Dalam perubatan Barat, ramai orang yang menghidap Seasonal Affective Disorder (SAD), satu bentuk tertentu kemurungan / kegelisahan yang berlaku semasa bulan gelap terutamanya disebabkan oleh kekurangan pendedahan cahaya matahari. Wanita sering mengalami keadaan ini lebih daripada lelaki dan ia menyebabkan mood yang lemah, kurang tenaga, cepat marah, berat badan kerana makan berlebihan dan keletihan. Selain menambahkan dengan Vitamin D-3, saya cadangkan membuka langsir anda pada siang hari untuk membenarkan mana-mana cahaya matahari untuk datang dan mengambil berjalan laju (dalam cahaya matahari jika boleh) untuk meningkatkan peredaran dan aliran darah. Amalan meditasi yang membantu untuk menenangkan fikiran dan hati juga sangat berharga semasa musim musim sejuk.

Pemanasan, Nourishing Makanan
Dalam beberapa bulan musim sejuk berais, orang cenderung untuk kurang bersenam, kekal lebih aktif dan mengidamkan makanan keselesaan kalori. Adalah penting bagaimanapun untuk memberikan tumpuan kepada jumlah dan jenis makanan yang anda makan pada masa ini, untuk mengelakkan pertambahan berat badan yang tidak sihat. Menurut TCM, ia juga penting untuk mengelakkan terlalu banyak makanan mentah semasa musim sejuk kerana mereka cenderung untuk menyejukkan badan dan boleh mengurangkan pencernaan kita "api" yang adalah keupayaan untuk menyerap makanan dengan cekap. Saya cadangkan makan pemanasan makanan, semasa memasak lebih lama dan pada suhu yang lebih rendah dengan kurang air. Menekankan sup dan stews, sayur-sayuran akar, banyak sayur-sayuran berdaun gelap, buah pinggang dan hitam kacang, walnut, biji bijan hitam, biji-bijian, dan rumpai laut. Makanan ini khusus membantu untuk menguatkan buah pinggang, meningkatkan emosi, menyuburkan badan, membuat anda hangat dan membantu anda untuk menjimatkan tenaga.

Tambahan
Tumbuhan dan nutrien yang menggalakkan kesihatan imun semasa musim sejuk adalah adjuncts penting bagi yang masih hidup musim sejuk dan selesema. Cendawan perubatan berkualiti tinggi adalah modular imun yang kuat, bersama-sama dengan vitamin C, zink dan vitamin D-3. Lain-lain makanan tambahan imun yang kuat termasuk Modified Citrus pektin dan Formula Tibet herba dengan lebih 3 dekad penyelidikan klinikal. Purified Honokiol (pati kulit pokok magnolia) boleh membantu dengan sokongan emosi dan formula penghadaman yang menyeluruh boleh menyimpan penghadaman yang kukuh dan menyokong penyerapan nutrien untuk khasiat yang optimum. Herba lain ditekankan oleh TCM musim sejuk termasuk herba akar tonifying, pemanasan mereka, pembumian dan mengukuhkan hartanah.

Penyembuhan Amalan
Orang lebih mudah terdedah kepada selesema dan selesema semasa musim musim sejuk, kerana cuaca sejuk mencabar sistem imun. Modaliti rawatan utama dalam TCM adalah akupunktur dan moxabustion (pembakaran Moxa herba, mugwort, sekitar titik akupuntur tertentu), Qi Gong (latihan yang tepat untuk meningkatkan aliran tenaga penting), cadangan pemakanan tertentu, dan juga yang Pharmacopeia luas herba perubatan. Kesemua terapi ini mempunyai nilai yang tinggi semasa musim sejuk, kerana ia membantu untuk melegakan tenaga bertakung yang disebabkan oleh kekurangan aktiviti dan cuaca sejuk. Pengamal TCM juga menasihati berehat sebanyak mungkin semasa musim sejuk, yang membantu menambah buah pinggang dan memulihkan tenaga penting. Mendapatkan tidur awal dan kenaikan selepas matahari telah meningkat akan membantu anda mengekalkan kehangatan dan daya hidup anda.

Perubatan Tradisional Cina mencerminkan sambungan semula jadi untuk alam semula jadi dengan setiap musim menyampaikan peluang untuk transformasi, penyembuhan dan pertumbuhan. Musim sejuk membolehkan jiwa yang lebih mendalam dan khasiat, supaya benih dan niat kita boleh membangunkan secara dalaman sebelum mereka berkembang menjadi musim bunga. Jadi tinggal hangat, terhidrat dan dipelihara, dan memberi diri anda masa tambahan dan ruang untuk melambatkan, rehat dan bermeditasi pada musim ini mendalam kesunyian.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar