Minggu, 08 November 2015

Bahaya Gula Dan Fruktosa

Bahaya Gula Dan Fruktosa

Saya baru-baru menyaksikan kesihatan yang sangat sedar 40 tahun lelaki tua yang, 6 bulan sebelum ini, berjaya diterima pakai gaya hidup karbohidrat yang rendah kehilangan 20 pound. Sepanjang tiga bulan lalu, bagaimanapun, beliau menambah smoothie pagi dengan pisang dan pelbagai "sihat" jus, dan juga protein whey.

Beliau juga telah mula makan pisang dan epal sepanjang hari dan selepas kerja-out. Ujian makmal baru-baru ini menunjuk-gula berpuasa telah meningkat melebihi 100 mg / dl, trigliserida beliau telah meningkat sebanyak 50 mata dan beliau VLDL ini (lipoprotein ketumpatan amat rendah) dua kali ganda.

Di samping itu, penurunan berat badan beliau dilemparkan keluar dan walaupun bekerja keluar banyak, mendapat berat badan dan lemak sekitar pertengahan bahagian. Adakah anda tertanya-tanya apa yang sedang berlaku di sini? Beliau menunjukkan tanda-tanda ketoksikan fruktosa.

Gula, atau gula, terdiri daripada 50% fruktosa dan 50% glukosa. Jus, epal dan pisang mempunyai kepekatan yang lebih tinggi fruktosa menghampiri 60% fruktosa dan 40% glukosa. Fruktosa adalah toksin. Metabolisme fruktosa dalam hati menyebabkan ketinggian trigliserida, VLDL dan asil-glycerols yang terperangkap di dalam hati anda menyebabkan perubahan hati berlemak (peningkatan kadar asid urik yang menyebabkan Gout dan juga tekanan darah tinggi.)

Nasib baik, perubahan ini dengan cepat diterbalikkan dengan menyingkirkan gula dan makanan fruktosa yang tinggi. Jadi, apa yang fisiologi di sebalik mengapa fruktosa adalah benar-benar toksin?

Apabila anda makan produk yang mengandungi gula atau sirap jagung fruktosa tinggi, badan anda memecahkan kepada glukosa dan fruktosa dalam usus anda. Glukosa digunakan oleh otak, otot, sistem organ-organ anda dan juga beberapa oleh jantung, tetapi hati yang berjalan lebih baik pada lemak.

Apabila glukosa sangat hati anda untuk metabolisme, 80 peratus daripada jumlah itu telah digunakan oleh badan anda, dan baki 20% dipecahkan di dalam hati. Malangnya fruktosa adalah sangat berbeza. Fruktosa tidak digunakan oleh otak kamu; ia tidak digunakan oleh otot anda atau mana-mana organ dalam badan anda.

Malah, ia juga tidak menyebabkan tahap insulin untuk naik, dan oleh itu leptins tidak akan memberi isyarat otak anda bahawa anda mempunyai banyak makanan dan berpuas hati. Jadi anda masih lapar. Ia kemudian diangkut 100% utuh ke hati untuk metabolisme. Dan di sini adalah masalah besar. Ia melebihkan keupayaan hati anda untuk memetabolismekan bahan.

Fruktosa memasuki sel-sel hati dan akhirnya ditukar kepada 4 sebatian utama. Yang pertama melibatkan beberapa sistem enzim dan dipanggil de novo lipogenesis pembentukan lemak baru. Jadi ia adalah fruktosa yang menyebabkan pembentukan lemak, BUKAN lemak!

Yang kedua menghasilkan sebatian yang mengotori hati menyebabkan enzim hati tinggi dan keadaan yang dipanggil hati berlemak. Yang ketiga adalah pengeluaran yang VLDL atau lipoprotein ketumpatan amat rendah yang kini sedang dipertimbangkan lebih atherogenic (plak arteri menghasilkan) daripada "jahat" LDL ini.

Akhir sekali trigliserida berlebihan dipam keluar dari hati yang mengakibatkan keabnormalan metabolik sindrom lipid klasik trigliserida tinggi, Besar VLDL, dan HDL rendah berkenaan. Dan ia mendapatkan yang lebih teruk. Kerana beban yang amat besar ke atas hati itu menyebabkan peningkatan asid urik. Ini diketahui menyebabkan gout, tetapi satu lagi masalah dengan asid urik adalah bahawa ia blok kelonggaran saluran darah arteri, sekali gus menyebabkan tekanan darah tinggi.

Jadi untuk meringkaskan, apa yang anda memanggil satu bahan yang badan kita tidak boleh menggunakan, dan satu-satunya cara ia dimetabolismekan adalah melalui hati? Dan produk pecahan menyebabkan barang-barang yang berbahaya kepada badan kita? Itu adalah definisi yang sempurna untuk toksin dan fruktosa adalah toksin. Jadi mendapatkan kawalan penggunaan gula adalah matlamat menyelamatkan nyawa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar